maandag 26 augustus 2013

Waaaauw T'Seyen! Brazilië! Samba en carnaval en warm weer enzo...!

... daarvoor kom je best in de zomer nogeens terug! Zoals ik hier laat vermoeden, is de winter hier flink z'n best aan't doen, en vandaag werd daarvan een dieptepunt bereikt. Ik had het niet verwacht toen ik naar Brazilie reisde, en de verhouding korte / lange broeken in mijn kast getuigen van diezelfde gedachte, maar het is ondertussen zo ver gekomen dat ik sneeuwvlokken zie vallen uit mijn raam. De temperaturen zijn hier dezer dagen slechts een getal van 1 cijfer, en 's nachts durft daar wel eens een '-' voorkruipen. Allemaal goed en wel, want dat hebben we in België toch ook? Ja dat is waar, maar in België wordt dat bestreden met isolatie, dubbel glas en een centrale verwarming... allemaal dingen die hier geen voorrang hebben op een airco! Terwijl ik dit typ zit ik onder 5 dekens wolkjes te blazen in ons hotel in Arvorezinha, waar ons studiegebied ligt. Want het werk, dat maakt zichzelf niet af! Al moet ik zeggen dat we ondertussen wel flink opgeschoten zijn. De drie landbouwvelden zijn op enkele uren werk na helemaal klaar. Dan volgt er nog een stukje onaangeroerd woud waar we graag wat bodem van zouden meenemen, en ten slotte ligt er nog een stuk grasveld te wachten op het hoger gelegen plateau. Die laatsten zijn makkelijker te samplen omdat we hier slechts 1 transect nodig hebben, dat we dan later zullen vergelijken met de gronden die wel onder landbouw hebben gelegen. Ik schat dat tegen het einde van volgende week de hele klus er wel opzit. Wat mij dan nog rest is veel laboratoriumwerk,dat bestaat uit het mengen van bodemstalen die voor Cesium en Beryllium-analyse gebruikt worden, het zeven op een grootte van 2mm en het drogen op 50°C van diezelfde stalen, en het bepalen van de bulk density en water holding capacity van de bodem in elke meetpunt. Dit is een vrij uitgebreide job die niet volledig zal kunnen afgehandeld worden in Brazilië, maar dat is geen probleem, aangezien alle grondstalen nadien naar België worden getransporteerd. Dit transport zal gebeuren door middel van vele potjes en zakjes, ingepakt in een hele grote kist, die dan in een container zal terechtkomen. Deze container gaat dan mee op een vrachtschip, en na een twee weken durende trip over de Atlantische Oceaan, komen mijn stalen hopelijk in België weer aan!

Voor de rest kan ik jullie al vertellen dat ik vanaf 13 tot 30 september op reis zal zijn. Deze is quasi helemaal geboekt en geregeld, en omdat iedereen zich nu afvraagt: waar gaat ge dan naartoe? Wel, hier is de planning:


  • Met de bus naar Porto Alegre
  • Dan een andere bus naar Montevideo, de hoofdstad van Uruguay
  • Na 2 nachten met de boot naar Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië
  • Na 3 nachten met het vliegtuig naar Rio de Janeiro
  • Na 4 nachten met het vliegtuig naar Manaus, een stad in het midden van het Amazonewoud
    Daar heb ik dan een 5 dagen durende excursie met een Engelstalige gids, en hopelijk veel leuk volk
  • En dan met het vliegtuig weer naar Porto Alegre, om nadien een bus te nemen, terug naar Santa Maria
Een hele mooie trip lijkt me. Kijken jullie maar al uit naar de foto's en verslagen die hier op deze blog gepost zullen worden ;).

Tot ziens!

T'Seyen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten