donderdag 12 september 2013

Gegroet beste vrienden,

Het einde begint hier stilaan te naderen, dus het wordt tijd voor de finishing touch, de kers op de taart, le moment suprême, DE pagina 547 van deze zomer! Momenteel zit ik gepakt en gezakt op de hete vooravond van mijn avontuurlijke rondreis! Van de winterperiode is hier Santa-Maria geen spoor meer te vinden: de voorbije dagen haalden we temperaturen tot 36°C, een groot contrast met het vorige blogbericht, en met de eerste reisbestemming, maar daarover zo dadelijk meer... Eerst nog enkele woorden over de laatste werkweken. In deze laatste weken werden alle velden afgerond, uiteraard met behulp van vele vrijwilligers, zoals hieronder te zien:

Paulo baant zich een weg richting bedrock

Elton, Miriam en Paulo aan het samplen.

Verdiende rust! ;-)
 Zoals reeds gezegd werken we niet enkel op landbouwvelden, maar hebben we ook één transect in een onaangeroerd stuk woud. Op de top van de helling in het bos moesten we zeer diep graven alvorens sporen van bedrock konden gevonden worden. De totale diepte van deze put was 1m96:

Alle eer voor het graven van deze put gaat naar Tiago en Elizeu!
Helaas kon al het werk niet eerder worden afgerond. Wat ons nog restte, was twee putten aan de voet van de helling onder bos, maar de weergoden zagen ons daar graag nog een andere keer voor terugkomen. Op één weekend viel er hier op sommige plekken meer dan 100mm regen (ter vergelijking, in Belgie valt er per maand gemiddeld 75mm regen). Dat zorgde ervoor dat de onderste zone van ons bos nu een vijver van meer dan een meter diep was.. samplen was onmogelijk. Vandaag keerden we dus, na deze hete periode, terug naar ons bos, en ja hoor, al het water was weg, en het laatste veldwerk kon nu volledig worden afgerond. Nadien kon dus de spreekwoordelijke strijdbijl begraven worden,wat hier redelijk letterlijk genomen werd:
Rust In't Putteke
Bij eindes hoort ook vaak afscheid, en dat werd vandaag genomen in ons stamrestaurant 'Bombonatto'. Hieronder de uitbater 'Adones Bombonatto', tijdens onze laatste groet:


Dit achterwege zijnde, gaat de concentratie nu volledig naar de reis van de komende weken. Morgenvoormiddag om 10h30 neem ik de bus naar Santana Livramento. Daar stap ik over op de bus naar Montevideo, waar ik dan om 23h zal aankomen, en vervolgens zal verblijven in een hostel vol met andere reizigers. Ik hoop om daar snel volk te leren kennen, want alleen is maar alleen natuurlijk. Vanaf Montevideo zal ook de regenjas en de lange broek mogen bovengehaald worden, maar laat dat de reisvreugde nu niet bederven ;-). Ik ga mijn best doen om tijdens mijn reis updates te posten op deze blog, want ik denk wel dat het de moeite zal zijn om te volgen!



Tot snel!

T'Seyen


Volle maan!


Het zicht vanuit mijn kamer, om 18h10

Eveneens.. zicht vanuit mijn kamer




Geen opmerkingen:

Een reactie posten