zondag 21 juli 2013

Ontmoeting met unief, vrieskou, binnenhuisbarbecues en de eerste kaarten!

Dag beste lezers,

In dit bericht vinden jullie een update van de voorbije twee dagen, waarop er heel wat interessante dingen zijn gebeurd!
Vrijdag omstreeks 7h30 in de ochtend ging ik met mijn huisgenoot Rafael mee naar de les. Hij had die ochtend les van prof. Minella, de man waaronder ik hier mijn onderzoek doe. Na het bijwonen van zijn les over bodemconservering (helaas in het Portugees, maar gezien de vaktermen toch vrij verstaanbaar) kreeg ik wat meer uitleg over het terreinwerk van de volgende weken. Wat me hier meteen verbaasde was de ligging van mijn studiegebied: maar liefst 300km hier vandaan. Ik had gehoopt om op dagelijkse basis naar mijn studiegebied te kunnen gaan, maar gezien de afstand lijkt me dat een onhandig gegeven... Hoe dat opgelost wordt, weet ik zelf nog niet.
Na deze eerste bespreking kreeg ik een rondleiding door de universiteit, langs alle labo's en met kennismaking met de meest relevante professoren en assistenten. Wat  me verbaasde was het feit dat hun apparatuur in de labo's zeker niet moet onderdoen voor de Leuvense uitrusting. Veel moderne toestellen, klaar voor gebruik!
Nadien had ik nog een afspraak met Drs. Leandro. Van hem kreeg ik de nodige computerbestanden om mijn gebied op voorhand te bestuderen, a.d.h.v. GIS-software (aan de niet-geografen: GIS staat voor Geografische Informatie Systemen; aan de geografen: Matlab en Idrisi à volonté!). Dat laatste is dus ook wat ik sinds vrijdagnamiddag zit te doen hier. En ja, er zijn al resultaten! Voor de geïnteresseerden:

DEM (Digital Elevation Model) van Arvorezinha


Op deze kaart zijn de hoogtelijnen zichtbaar. Wie aandachtig kijkt ziet dat de waterlopen niet samenvallen met de valleien. Ik stel me dus vragen over de accuraatheid van de gegevens. (Idrisi)

Deze kaart geeft het landgebruik in Arvorezinha weer. (Idrisi)

 
Tot zo ver het geleverde werk. De tweede belangrijkste activiteit hier is eten! Dagelijks op mijn bord aanwezig tot nu toe is maniok. Het ziet eruit als dikke schorseneren, maar het is melig en smaakt eerder naar patat. Best lekker! Het culinaire toppunt heb ik wel vandaag meegemaakt. De binnenhuisbarbecue! In de keuken bevindt zich een soort open haard, maar daar wordt het (spijtig genoeg) niet voor gebruikt. Het dient als barbecue! Ook ligt er helemaal geen grill boven het vuur, maar wordt het vlees hier op  hele grote spiesen gestoken (eigenlijk eerder zwaarden), en die worden dan boven het vuur in de muur gestoken. Voor een beter inlevingsvermogen: hier zijn de foto's!

Rafael met de vleeszwaarden!




Het zou zo een aflevering van Njam! kunnnen zijn ;-)
Voor deze festiviteiten werden Prof. Minella (die hier eigenlijk nooit zo genoemd wordt --> gewoon 'Jean') en enkele doctoraatsstudenten uitgenodigd. Dit was zeker geen formeel diner. Binnen deze groep is het de gewoonte om los met elkaar op te trekken, iets wat wij ons met onze professoren-studenten verhouding niet kunnen inbeelden!

Om af te sluiten wijs ik jullie graag nog eens op het klimaatverschil (lees: contrast) met België. Terwijl jullie al wat vloeibaar is liggen uit te zweten, begeef ik me in een amper geïsoleerd huis zonder centrale verwarming, bij buitentemperaturen van rond het vriespunt 's nachts, en 10 - 15 graden overdag! Het weerbericht ziet er hier zo uit:
Weersvoorspelling voor de komende dagen.
Zo, jullie zijn weer helemaal up-to-date met wat hier gaande is. Tot de volgende!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten